The [Gri:n] Files #7
These notes are done to know better beautiful and innovative music from different and several countries.

Staņislavs Oļehno

Kurā gadā esi dzimis?
1990., Rīga.

Tagadējā dzīvesvieta?
Glāzgova (Glasgow, Scotland).

Pastāsti lūdzu, kā tu nonāci līdz grupai dimanti vēnās?
Esmu rīdzinieks, bet kopš 2012. gada dzīvoju Glāzgovā, kur aizbraucu studēt fotogrāfiju, un tad arī sāku "dimanti vēnās" kā solo projektu. Kamēr vēl dzīvoju Rīgā, es daudz laika pavadīju ar grupu Bērnības Milicija fotografējot viņu mēģinājumus, koncertus utt., tāpēc pirmajām "dimanti vēnās" dziesmām bija stipra Simanoviča Riperogrāfija lo-fi skanējuma ietekme, kā arī no MSK pirmajiem albumiem Mazie Smirdīgie Kociņi - KRAA. Pat dzīvojot Skotijā, dziesmas es rakstīju latviski, jo nekad nebiju plānojis tās spēlēt dzīvajā, kā arī gribējās saglabāt kaut kādu autentiskumu. Solo man bija kādi 4 albumi izdoti caur bandcamp. Palēnām projektā parādījās citi cilvēki, Luijs un Daniels, kurus es satiku mākslas skolā un kas abi ir no Glāzgovas, bet vēlāk vijolniece Elēna no Itālijas. Ap 2018. gadu mēs sākām funkcionēt kā pilnvērtīga grupa, ierakstīt kopā dziesmas un spēlēt koncertus. Skaņa jau kļuva diezgan atšķirīga. Kad spēlējan dzīvajā, es parasti īsi pastāstu auditorijai, par ko ir katra dziesma, lai Glāzgovas lielākoties angliski runājošajai auditorijai būtu vismaz kaut kāds priekšstats par saturu. Pēdējos mēnēšos repertuarā arī paradījušās dziesmas krievu valodā - jo divvalodība bija liela daļa no manas dzīves un no manas Rīgas identitātes, tāpēc nākamais EP būs pārsvarā ar tekstiem krievu valodā.

Ar kādu tad vārdu ir tie 4 solo albumi?
stanisława

Ar kādiem žanriem vai stiliem pārējie grupas dalībnieki ir bijuši saistīti?
Elēna ir pabeigusi konservatoriju Itālijā, pirms viņa pievienojās mūsu grupai viņa spēlēja tikai klasisko mūziku. Daniels taisa elektronisko mūziku, viņa pirmais albums bija izdots šeit Daniel Katinsky.

Tad viņi izpilda dziesmas, kas stipri atšķiras no viņu muzikālajām interesēm?
Var teikt, ka viņu intereses ir plašas :) Aizmirsu pateikt, Elēna arī piedālās Glasgow Improvisers Orchestra.

Vai uz jūsu koncertiem nāk publika? Esat nezināma vai tomēr pilsētā pazīstama grupa?
Šajā brīdī var teikt, ka pagaidām nezināma, kādi 20 cilvēki atnāks, bet ne vairāk. Bet mēs ceram, ka tas drīz mainīsies, tomēr esam diezgan jauna grupa.

Rīgā pat izcilas ārzemju grupas, piemēram, klubā Depo, var sagaidīt ap 10-20 klausītājus. Un arī tas ir labi, ka vispār kāds atnāk.
Ir vienmēr paranoja, ka neatnāks vispār neviens, mēs aktīvi aicinām visus draugus, un tad no 20 cilvēkiem lielāka daļa ir vnk draugi un paziņas:)

Vai paziņas ir skoti vai arī no Latvijas izceļojušie?
Pagaidām tikai vienu reizi pēc koncerta pie manis piegāja parunāt meitene no Latvijas. Pārsvarā tomēr skoti vai nu citi imigranti. Mans tuvāko draugu loks, neskaitot divas meitenes no Rīgas, ir no Itālijas, Brazīlijas, Vācijas, Grieķijas u.c. Redzēsim, vai tas mainīsies pēc Brexit...

Cik interesanta ir rokmūzikas vide Glazgovā, ja, protams, to var tik viegli iepazīt?
Kaut kādi koncerti notiek visu laiku, bet, ja godīgi, nevaru teikt, ka es tam baigi sekoju. Pēdējie koncerti, uz kuriem es aizgāju, bija Death Grips un Swans - bet tie, protams, ir amerikāņi.

Kura tad ir vietējā grupa, kas savāc pilnas zāles? Uz Rīgu no Skotijas arī liekas, ka nebrauc rokmūzikas mākslinieki. Ne Mogwai, ne Fish, ne Big Country nav bijuši. Nazareth gan ir bijis, pat 4 reizes. Varbūt ir gadījies dzirdēt Edinburgas grupu We Were Promised Jetpacks , kurai, tas gan ir pārsteidzoši, nav izdevies sasniegt pat TOP-40.
Diezgan populāri ir Happy Meals, Lylo, Lucia, Cucina Povera, The Ninth Wave, Decent Sweets. To Edinburgas grupu gan vēl neesmu dzirdējies.

Varbūt ir gadījies dzirdēt par tādu leģendāru skotu grupu Long Fin Killie? Long Fin Killie - Valentino, Long Fin Killie - Butterbelly, Long Fin Killie - The Lamberton Lamplighter , kas post-roka uzplaukuma laikā radīja revulucionāri drosmīgus ierakstus, bet savādāk kā Mogwai debijas platē?
Jā! Laba grupa.

Kas ir izveidojis "dimanti vēnās" grupas stilu un aranžējumus?
Parasti es rakstu dziesmas, visi parējie dalībnieki izveido aranžējumus.

Jūsu EP Glāzgovas "Green door studio" ieskaņoja Ronan Fay, kas ir piedalījies Simple Minds ‎– Acoustic (2016) un Walk Between Worlds (2018), Belle And Sebastian ‎– "How To Solve Our Human Problems (2018) un citu grupu ierakstos kā asistents un skaņu režisors - Ronan Fay. Kā gāja ierakstos? Un cik ilgi tie tapa?
Skaņu režisora kā tāda mums nebija - gan Ronan, gan Cieran McIntyre (EP1) vienkārši uzstādīja mikrofonus un uzspieda Record. Abi divi ieraksti bija pašfinansēti, tāpēc daudz laika ārī nebija, viss bija ierakstīts vienas dienas laikā, visi instrumenti vienlaicīgi (ar nedaudz overdubs priekš zem nulles un appos). Ronans tomēr bija ļoti profesionāls, kurš zināja, ko dara, tādēļ ar viņu strādāt bija ļoti patīkami. Kad saku, ka skaņu režisora īsti nebija, tas tādā nozīmē, ka būtu bijis kāds, kurš ieteiktu kaut ko mainīt utt.

Bet skan jau lieliski!
Paldies:) Es runāju, piemēram, par - Joy Division un Martin Hannett, kurš spēlēja lielu lomu, nevis tikai ierakstīja.

Meklējot interneta saites tevis minētajām grupām, atklāju sev Glāzgovas filmu mūzikas komponistu Giles Lamb un grupu Savage Mansion, kas, izskatās, arī ir mazzināma Savage Mansion - The Lexington 03/10/2018 pēc Youtube skatījumu skaita.
Neesmu dzirdējis agrāk, bet izskātās, ka Savage Mansion ir pat uz vinyl izdots.

Ronana grupa Sweaty Palms ir psihodēliskais pankroks Sweaty Palms - Transit Paul, - kaut kas uz The Fall - Extricate stila pusi. Dīvaini, ka skaņu režisors nav izvēlējies labskanīgāku grupu un stilu. Varbūt ir gadījies to dzirdēt koncertā?
Sweaty Palms neesmu redzējis dzīvē, es arī nedomāju, ka tā ir ļoti interesanta grupa, bet, kā saprotu, Ronanam tas vairāk ir kā hobijs, nevis baigi nopietns projekts. Pie viena nesen atradu nedaudz līdzīgu, bet, manuprāt, interesantāku grupu black midi no Londonas: black midi - Live on KEXP.

Kas vēl bez Bērnības milicijas tevi ir iespaidojis mūzikas jomā?
Galvenais būs Michael Gira: Swans, The Angels of Light, solo albumi. Var teikt - jebkas, ko vinš jebkad ierakstījis. Scott Walker (Scott 1-4, Tilt, The Drift), Cat Power (1995-1998), АукцЫон un Leonīds Fjodorovs (Леонид Фёдоров).

Tavuprāt, kuri ir 10 visu laiku labākie albumi visā rokmūzikas ēras laikā?
Centos, bet nesanāca uztaisīt sarakstu ar visas rokmūzikas ēras albumiem - pārāk grūti balansēt starp vēsturisko nozīmi un personīgajām preferensēm. Un tik daudz albumu! Bet uztaisīju savu rokmūzikas top 10 no šīs desmitgades:

Daughters - You Won't Get What You Want (2018) bandcamp
Oxbow — Thin Black Duke (2017) bandcamp
Sun Kil Moon - Common as Light and Love Are Red Valleys of Blood (2017) spotify   itunes
Swans - The Glowing Man (2016) bandcamp
Death Grips - Jenny Death (2016) youtube
St. Vincent - St. Vincent (2014) spotify
Swans - The Seer (2012) bandcamp
St. Vincent - Strange Mercy (2011) spotify
Chelsea Wolfe - Apokalypsis (2011) bandcamp
Xiu Xiu - Dear God, I Hate Myself (2010) bandcamp

Kāpēc stanisława solo albumiem ir izaicinošs un pretrunīgs vāku noformējums? Kāds šo piecu ierakstu noformējumiem ir pamatojums?
Es īsti nezinu. Man patīk krāt dīvainas bildes no interneta, tomēr tās bildes arī atspuguļo kādu aspektu no tās mūzikas. Un tas arī ir kaut kāds signāls, ka tas nav nekāds pārāk professionāls projekts. Šodien klausījos Xiu Xiu - A Promise, izcils albums, ārī ar aizdomīgu vāku.

Es parasti Bandcamp vispirms izvēlos tos ierakstus, kuriem ir labs dizains, jo tas liecina, ka darbs ir pārdomāts, nevis paviršs, tāpēc tāds jautājums no manas puses.
Tas solo projekts vienmēr bija, pie kā es strādāju "priekš sevis", kā kaut kāda publiski pieejama dienasgrāmata, tad varbūt tie vāki nedaudz arī domāti, lai aizbiedētu prom, nezinu...

25. februārī The Guardian bija ziņa, kurai sekoja vēl 7 raksti nākamajā dienā, ka no dzīves aizgājis Mark Hollis, britu grupas Talk Talk līderis, kuras pēdējie 2 albumi ietekmēja visu post-roka kustību, kas tikai tagad aizsākusies Latvijā, bet ne tajā labākajā nozīmē. Pēdējais albums ir Talk Talk - Laughing Stock.
Ja godīgi, nekad neebiju dzirdējis nevienu Talk Talk ierakstu, bet pēdējo pāris dienu laikā klausījos Talk Talk, tiešām interesanta grupa.

Vai mācības fotogrāfijā turpinās?
Nē, mākslas skolu es pabeidzu - un, kā bieži notiek, ar to ārī beidzās mana interese fotogrāfijā. Beigās mans diplomdarbs bija 40-min gara filma, priekš kuras es uztaisīju ap 2 stundas garu soundtreku, un bija skaidrs, ka mūzika tomēr man mīļāka lieta, ar ko nodarboties (pat ja tas soundtreks beigās tomēr nebija nekas īpašs).

Varbūt ir kāds darbs atrasts Skotijā, kas saistīts ar mākslu vai mūziku?
Tas gan būtu ideāli, bet pagaidām nē. Pagaidām es strādāju birojā, kas ir ļoti viegli, bet neticami garlaicīgi...

Vai kāds no grupas "dimanti vēnās" vai kāds cits ir interesējies par interesantākajām grupām Latvijā, lai dzirdētu to ierakstus?
Par grupām no Latvijas pat nevaru pateikt, ka es zinu, kas ir visinteresantākais tieši tagad. Pēdējais ieraksts no Latvijas, ko es klausījos, bija Gatis Ziema un Karaliskā Dekadence - bet Gati es jau pazīstu personīgi. Viņš ir ļoti talantīgs.


    dimanti vēnās
  • Staņislavs Oļehno - acoutic guitar, vocals
  • Daniel Katinsky - electric guitar
  • Louis Gault - bass
  • Elena Inei - violin

Bandcamp     Facebook

Februāris 20., 21., 22., 24., 25., 26., 28., 2019.

Home | # 4  (1997) | # 5  (of all time) | # 6  (1998) | # 7  (1999) | # 8  (2000) | # 9  (2001) | # 10  (of al time #2)  | # 11  (2002)  | # 12  (2003)  | # 13  (2004)  | # 14  (2005)
Prog & Avant-Rock | Post-Rock bands | Post-Rock labels & media  | The [Gri:n] Files #1  |  #2 | #3 | #4 | #5



The Green Dolphin's Poll, © Dainis Bushmanis, Riga, LATVIA.
Papildināts 01/03/2019.